portrait
ai
00:59
2024
Yacine Aït Kaci is a digital artist, ambassador, and specialist in Sustainable Development Goals (SDGs). He has been working in culture and innovation for over 25 years. Yacine is recognized as an international pioneer in digital arts. After creating the first digital content (CD-ROM/DVD-ROM) for the Centre Pompidou (1997), Yves-Saint-Laurent (1998), and the Louvre (1999), he founded the art and innovation collective Electronic Shadow (2000). They invented and patented 3D Video mapping (2003) and received numerous prestigious awards, such as Ars Electronica (2004), Laval Virtual (2004 and 2005), and became the first Europeans to win the Grand Prize in Art at the Japan Media Art Festival (2005). After numerous shows, exhibitions, and innovative projects, attracting hundreds of thousands of people, Electronic Shadow had a retrospective at the Granet Museum in Aix-en-Provence under the name “FUTURÉALISMES. In 2011, Yacine developed a new artistic project that gained global success beyond the cultural scene: ELYX. ELYX proved that a fictional character can have an impact in real life through the hybridization of the real and the virtual. ELYX became widely famous worldwide for its joyful, universal, and non-verbal language and became the first and only digital ambassador for the United Nations. In 2015, ELYX embodied both the Paris Agreement and the Sustainable Development Goals from their inception. In addition to culture and innovation, Yacine also became a specialist in societal transitions and change management, leading him to establish the ELYX Foundation in 2018 with Adeline PILON, an entrepreneur specialized in Art and Tech.
His approach to strategy and communication is about bridging cultures: the cultures of the world and also cultural forms, placing non-verbal communication at the core of his approach. In 2024, the ELYX Foundation, in partnership, launches a coalition of stakeholders around a new project between art and impact : Archipel.

Dans une époque où les frontières entre le réel et le fictif se brouillent, la série Archipel | Genesis devient une métaphore puissante des défis que nous traversons. Comme l’explique Yacine Aït Kaci lui-même :
« L’idée d’Archipel est née d’une réflexion profonde et d’une métaphore que j’explore depuis longtemps. La forme actuelle remonte à 2020, au moment de l’émergence du Metavers, que j’ai beaucoup investigué.(…) L’Archipel incarne l’idée d’un réseau décentralisé : des fragments, des îles, qui se connectent pour créer un tout cohérent. C’est aussi ainsi que fonctionnent les intelligences artificielles génératives, qui assemblent des fragments pour produire une œuvre unifiée. En 2022 et 2023, face à la montée des crises et à l’effritement du multilatéralisme, la métaphore a pris une résonance nouvelle : celle d’un monde à réinventer, où chacun, depuis son île, contribue à recréer un archipel collectif. »
Chaque île suspendue, réalisée à l’aide d’algorithmes d’IA générative, incarne les tensions entre isolement et interconnexion, entre altérité et unité. Ces paysages numériques sont à la fois des rêves utopiques et des mises en garde des grands bouleversements qui menacent la planète.
Yacine Aït Kaci s’appuie notamment ici sur le concept de « post-réalité », et s’appuie sur des techniques issues de médias immersifs et de l’IA, non pas pour tromper le public, mais pour lui révéler des vérités profondes. Ces « vraies fausses » îles confrontent le spectateur à ses propres croyances et à la perception d’un monde en constante et profonde redéfinition.
ai
portrait
00:59
2024